Podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba v rozkladovom konaní potvrdil prvostupňové rozhodnutie z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ktoré umožní investorovi pokračovať bez zbytočných prieťahov v realizácii 13,5 kilometrov dlhého úseku diaľnice D1 Turany – Hubová.
Pri rozhodovaní sa šéf envirorezortu stotožnil s odporúčaniami tzv. rozkladovej komisie a zdôraznil, že v rozhodnutí vydanom v zisťovacom konaní bolo stanovených 46 dodatočných technických požiadaviek a opatrení na zvýšenie bezpečnosti a minimalizovanie nepriaznivých vplyvov diaľnice na životné prostredie aj vodné zdroje.
Diaľničný tunel Korbeľka prešiel za predošlých vlád komplexným posúdením vplyvov na životné prostredie. V roku 2018 bol tunel vyhodnotený ako kvalitatívne lepší, nakoľko nedochádza k zabetónovaniu krajiny na rozdiel od údolného variantu diaľnice.
Tunel Korbeľka predstavoval vhodnejší variant ku krajine a samotnej prírode. Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a menej znečisťujúcich látok z dopravy v obciach. Taktiež boli odborne posúdené vplyvy na vodné zdroje. Do procesu EIA sa zapojila aj verejnosť. Vedenie trasy tunela bolo navrhnuté a posúdené podľa hydrogeologického prieskumu tak, aby sa minimalizovali vplyvy na existujúce vodárenské zdroje a tiež ich výdatnosť.
Národná diaľničná spoločnosť, a.s. predložila v októbri 2022 zmenu projektu, čím sa začalo správne konanie vo veci zisťovacieho konania. Ministerstvo v júli 2024 v konaní rozhodlo, že na túto zmenu nie je potrebné vykonať tzv. veľkú EIA.
Šéf envirorezortu v odvolacom konaní potvrdil prvostupňové rozhodnutie, ktoré určilo 46 podmienok na eliminovanie alebo zmiernenie vplyvu zmeny stavby na životné prostredie. Výsledkom je, že v procese výstavby aj prevádzky diaľnice sa bude monitorovať kvantita a kvalita podzemnej vody, vykonávať meranie hladín podzemnej vody a výdatnosti zdrojov podzemných vôd.
Taktiež tunelmi zachytené vody musí investor upraviť tak, aby boli nie odvádzané, ale zachytené pre následné vodárenské využitie. Investor tiež zabezpečí ochranu poľnohospodárskej pôdy. Zároveň nemôže zasahovať do brehov na sútoku vodných tokov Komjatná a Váh, rovnako ani do biotopov európskeho a národného významu. Práce v koryte Váhu sa môžu realizovať mimo jarného a jesenného obdobia neresenia rýb.
Realizáciou všetkých technických riešení a opatrení sa minimalizujú predpokladané negatívne vplyvy stavby na životné prostredie.
„Posudzovanie vplyvov na životné prostredie nehovorí, či niečo má alebo nemá negatívny dopad, ale potvrdzuje, že ak niečo má aj negatívny dopad, aké kompenzácie treba vykonať na minimalizovanie negatívnych vplyvov na životné prostredie. Diaľničný úsek D1 na Liptove má obrovský environmentálny prínos pre danú lokalitu aj čo sa týka ochrany životného prostredia, aj vzhľadom na to, že dnešná dopravná situácia je tam už neudržateľná,” objasnil Taraba.
Dôležitosť dobudovania diaľnice zdôraznil aj minister dopravy Jozef Ráž. „Posledný úsek diaľnice D1 je mimoriadne potrebný. Ľudia na Liptove žijúci v obciach, ktorými dnes prechádzajú tisícky áut a kamiónov, si zaslúžia lepší, pokojnejší s bezpečnejší život. Som rád, že sme aj formálne dostali zelenú na výstavbu a sľubujem, že urobíme všetky opatrenia tak, aby sa obavy miestnych nenaplnili a stavba do ich životov zasiahla čo najmenej,” uzavrel Ráž.
Zdroj: MŽP SR