„Už dlhodobejšie upozorňujem na to, že prepojenie aktivít lobistu Naďa z minulosti s rozhodovaním ministra Naďa v súčasnosti je viac ako očividné. Je to očividné aj pre českého moderátora Moravca. Ten sa v nedeľnom rozhovore premiéra Hegera spýtal, či neplánuje odvolať ministra obrany Naďa. Preukázali sa totiž jeho väzby na firmu BAE. Od nej teraz Slovensko kupuje pásové transportéry,“ uviedol na sociálnej sieti poslanec, bývalý veľvyslanec a odborník na zahraničnú politiku strany Hlas-SD Peter Kmec. Reagoval tak na vyjadrenia predsedu vlády Eduarda Hegera (OĽaNO) v diskusnej relácii Českej televízie Otázky Václava Moravce.
Z lobistu minister
Slovensko je podľa Kmeca unikátom v demokratickom svete, pretože „má na poste ministra obrany človeka, ktorý si zarábal lobovaním pre zbrojárske spoločnosti a neskôr sa stal ministrom obrany. Dnes od svojich partnerov – sponzorov kupuje za štátne peniaze vojenskú techniku za miliardy eur.“
Ako ďalej uvádza, „na webe ministerstva obrany až ostentatívne zverejnil nákupy vojenskej techniky predchádzajúcich vlád. Avšak vojenské nákupy a dary z obdobia súčasnej vlády nenájdete, sú totiž neverejné. Minister Naď to zdôvodňuje tým, že si to neprajú súkromné firmy (ide pritom o nákupy “vláda – vláda”, kde je zo zákona povinnosť zverejnovať všetky detaily uzatváraných zmlúv). Alebo tým, že nebudú hovoriť, čo darovali.“
Zmanipulovaný nákup
Kmec vyvrátil aj tvrdenia premiéra Hegera o objektívnom výbere pásovej obrnenej techniky, keď píše: „Vozidlá za 1,7 miliardy eur boli vybrané tak povediac od stola. Hodnotiace kritériá sa určovali tak, aby vyhral ten, čo vyhrať má. Reálne fyzické testovanie vozidiel prebiehalo na Slovensku v trvaní 4 dní. Na porovnanie: V Českej republike tieto fyzické skúšky trvali 6 týždňov a nebol vybraný žiadny uchádzač, pretože ani jeden nesplnil všetky požiadavky a podmienky súťaže,“ uvádza poslanec.
„Ani na Slovensku uchádzači nesplnili všetky podmienky, ale víťaza aj napriek tomu máme. Nie je pritom naplnené požadované minimálne zapojenie slovenského priemyslu a našli by sa ďalšie technické požiadavky, ktoré neboli splnené. A čo je najviac zarážajúce? Víťazná verzia vozidla CV90 Mk IV s 35 mm kanónom na týchto fyzických skúškach ani nebola prítomná. Predvádzané bolo totiž vozidlo CV-9030 a vybraté bolo vozidlo CV-9035,“ dodáva Kmec.
Naďova mimovládka
Na konci textu poslanec pripojil zoznam firiem, ktoré sponzorovali minuloročnú konferenciu “Spoločne o bezpečnosti a obrane”. Tú pravidelne organizuje mimovládna organizácia Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku SSPI (väčšina sponzorov figurovala na podujatí aj po minulé roky). Tento inštitút zakladal minister Naď spolu s aktuálnym tajomníkom ministerstva obrany Marianom Majerom a súčasnou šéfkou kancelárie ministra Monikou Masarikovou. Pracoval preň aj aktuálny predseda Výboru pre obranu a bezpečnosť Juraj Krúpa.
„Hlavní partneri konferencie zbrojárenské firmy ako BAE alebo Aliter sú už uspokojení výberom pásových transportérov. Na uspokojenie exkluzívneho partnera AERO by malo prísť pri výbere cvičných bojových lietadiel. Zaregistrovali sme už viacero návštev vedenia rezortu v AERO aj predstaviteľov AERO na MO SR v Bratislave,“ skonštatoval v závere Peter Kmec.
Zdroj: Facebook