Politické rozhodnutie Európskej komisie neobsahuje dostatočné právne a finančné analýzy vplyvov a prepočty dopadu navrhovaných opatrení na ukončenie dovozu ruského zemného plynu, ktoré môžu mať výrazne negatívny vplyv na konkurencieschopnosť podnikateľského sektora Európskej únie.
Plán môže navyše pokriviť voľný trh s energiami a výrazne ohroziť bezpečnosť dodávok energií pre niektoré regióny kontinentu vrátane strednej a východnej Európy.
Neplnenie zmluvy o dodávke plynu môže mať výrazné finančné dopady
Zodpovednosť za ukončenie dlhodobého kontraktu s ruským dodávateľom bude znášať SPP resp. Slovenská republika. Takýto krok môže obchodný partner napriek deklarovanej „vyššej moci“ považovať za jednostranné porušenie záväzku zo zmlúv.
V zmysle princípu take-or-pay (odober alebo zaplať) hrozí SPP, resp. Slovenskej republike v prípade ukončenia dovozu ruských palív od 1. januára 2028, že Gazprom bude žiadať uhradenie celého neodobratého množstva plynu, čo pri aktuálnych cenách zemného plynu predstavuje približne 16 miliárd eur.
Bezprostredné ekonomické dopady
Od začiatku zabezpečovania alternatívnych dodávok spoločnosť tvrdí, že diverzifikácia má svoju cenu. V prípade, že by legislatívnym zásahom došlo k zákazu dovozu ruského zemného plynu, bude nevyhnutné zabezpečiť alternatívne zdrojovanie v plnej výške, a to za výrazne menej priaznivých ekonomických podmienok.
Cena plynu porastie
Presný rozsah nárastu cien po výpadku ruských dodávok je ťažké určiť, pretože podlieha viacerým faktorom. Možno však očakávať, že cenový dopad by sa mohol pohybovať v rozpätí 3 až 6 eur/MWh.
Dopad zvýšených cien pre portfólio SPP by predstavoval pri predpokladanej ročnej spotrebe 30 TWh dodatočné náklady v rozsahu 90 až 180 miliónov eur. Pre celý slovenský trh pri predpokladanej celkovej ročnej spotrebe 47 TWh by sa ekonomický dopad pohyboval od 141 do 282 miliónov eur.
Cena za prepravu plynu bude vyššia
Dodatočné náklady za prepravu plynu pre zákaznícke portfólio SPP sa budú líšiť podľa zvolenej trasy resp. zloženia alternatívnych prepravných trás. Podľa prepočtov spoločnosti sa môžu pohybovať na úrovni od približne 93 miliónov eur za trasu z Nemecka cez Českú republiku až po 231 miliónov eur za trasu z Nemecka cez Poľsko.
Zároveň, tak ako sme už avizovali v minulosti, niektoré prepravné koridory nie sú schopné prepraviť plný potrebný objem pre potreby príslušných krajín.
Celkový ekonomický dopad mimo žaloby
Ak zohľadníme nielen zvýšené náklady na nákup komodity, ale aj vyššie náklady na prepravu, celkový dopad pre zákaznícke portfólio SPP by sa pohyboval v rozpätí 183 až 273 miliónov eur.
Z pohľadu celého slovenského trhu by sa celkový bezprostredný ekonomický dopad opatrení predpokladaných v Roadmap mohol vyšplhať na 287 až 428 miliónov eur. Túto čiastku by museli v plnej miere znášať slovenskí dodávatelia zemného plynu, resp. ich zákazníci a koneční spotrebitelia.
Zdroj: TS SPP