Prvým krokom EK k záchrane automobilového priemyslu bol tzv. „automobilový balík“. Ide o flexibilnejšie riešenie, no pre nás nereálne.
Európska komisia dnes zverejnila dlho očakávaný „automobilový balík“, o ktorého predloženie žiadalo aj Slovensko spolu s ďalšími členskými štátmi EÚ. Európska komisia tak urobila prvý krok smerom k pragmatickejším a flexibilnejším riešeniam, nájsť rovnováhu medzi cieľmi dekarbonizácie a zachovaním konkurencieschopnosti.
Predložené návrhy prinášajú viacero zmien, ktoré budú jednotlivé ministerstvá posudzovať s ohľadom na reálne podmienky fungovania automobilového priemyslu na Slovensku, ako aj jeho dodávateľských reťazcov.
Balík zavádza vyššiu mieru flexibility. Aj po roku 2035 by malo byť možné vyrábať vozidlá so spaľovacími motormi, napríklad plug-in hybridy či mild hybridy, avšak za splnenia určitých podmienok. Medzi ne patrí napríklad využívanie zelenej ocele vyrobenej v EÚ alebo používanie alternatívnych palív a biopalív.
Na druhej strane Európska komisia navrhuje zavedenie povinnosti pre firmy kupovať určité množstvo elektrických vozidiel, s čím Slovensko nesúhlasí.
