Školskí odborári plánujú v roku 2023 presadzovať zmenu pracovných pomerov vysokoškolských učiteľov z doby určitej na dobu neurčitú, aj výšku platov vyplývajúcu z navýšenia platov podľa kolektívnej zmluvy tak, aby sa neznížili nadtarifné zložky platu. Chcú sa tiež stretávať s mladými školskými zamestnancami v regiónoch a nástojiť na presune financovania osobných nákladov všetkých školských zamestnancov pod prenesený výkon štátnej správy.
Ciele a program zväzu na rok 2023 schválili na rokovaní rady Odborového zväzu školstva, o ktorom zväz informoval na svojej webstránke. Odborári chcú pokračovať v poskytovaní benefitov členom zväzu, napríklad vo forme bezúročných pôžičiek či zliav na inovačné vzdelávanie, a tiež chcú členom poskytovať klasické služby, napríklad bezplatné právne poradenstvo, informovanosť o zmenách legislatívy i ochranu pred neoprávnenými zásahmi zo strany zamestnávateľa.
Odborári chcú aj naďalej spolupracovať s rezortmi školstva i práce, a tiež s inšpektorátmi práce a ďalšími relevantnými sociálnymi partnermi. Na rokovaní rady členstvo rady zväzu diskutovalo aj o materiáloch, ktoré sa týkali poskytovania bezúročných pôžičiek pre členov, stavu členskej základne i smernice pre hospodárenie a činnosť zväzu.
Predseda zväzu Pavel Ondek upozornil na riziká i nedostatky návrhu štátneho rozpočtu pre školstvo. Išlo napríklad o kompenzáciu rastúcich cien energií či viazanosť finančných prostriedkov určených na odmeny na začiatku roka 2023.
Členstvo tiež informoval o aktivitách vedenia zväzu, najmä o rokovaniach so zástupcami samospráv i štátnej správy, a tiež o rokovaniach v rámci Hospodárskej a sociálnej rady SR aj s ministrami školstva, bývalým aj aktuálnym. Podpredsedovia a podpredsedníčka zväzu pripojili informácie o aktivitách združení aj o spolupráci s partnerskými profesijnými organizáciami i sociálnymi partnermi na úrovni regiónov.
Na rokovaní rady sa zúčastnili aj reprezentanti Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, ktorí informovali o financovaní osobných a prevádzkových nákladov v regionálnom a vysokom školstve. V rámci diskusie odpovedali na otázky o financovaní podporných tímov, problémoch s vyplácaním dohodnutých odmien v rámci originálnych školských kompetencií, ale aj o úpravách koeficientov a normatívu.
Zdroj: SITA